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----- Prosa com Vint Cerf, do Google -----

Foto: UFMG (Filipe Chaves)     Ex-aluno, amigo e profissional brilhante, Itamar Rigueira Jr, da UFMG, aproveitou a passagem por Belo Horizonte do vice-presidente do GoogleVint Cerf, para fazer uma entrevista rápida e interessantíssima com aquele que também é apontado um dos 'pais da internet' - com toda a razão; Cerf é criador do protocolo TCP/IP.

Itamar me pediu duas perguntas para serem incluídas na entrevista - as respostas estão abaixo. A primeira pergunta foi respondida durante a própria entrevista; a segunda é inédita.  

Em tempo: para ler a entrevista em português (e na íntegra), vale conhecer o caprichado 'Boletim da UFMG'. 

1) In the context of searching, the word, pure and simple, has more capacity of communication/indexation than the sentence. Do we need to learn again to write so as to have information found quickly?
 
I don't think that we need to learn to write again but it has been demonstrated that choice of words can have an impact on our ability to find relevant references (web sites) or to select relevant ads (eg. with AdWords or AdSense). More deeply, if we are able to codify the meaning of words in searchable representations, we might be able to find relevant material that does not contain the search words but rather words that mean the "same" thing. Searching databases will need semantic indexing of databases (see Tim Berners-Lee's "data linking" ideas).
 
2) What's the most absurd among false stories about Google's activities and plans you ever heard?

There is a lot of misunderstanding of Googles intention's for Book Search and about Google's temporary retention of search data. The company is working to document and explain what information is used to associate users with advertisements, how long this data is preserved, what is done with the data. I think most concerns about Google can be resolved with more thorough reporting of our practices and facilitating enhanced user control of generic interest profiles used to identify interest patterns. Google far less interested in individuals than it is in cataloging patterns of behavior.


Escrito por Bruno Rodrigues às 16h42
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Bruno Rodrigues é:
*autor do livro "Webwriting - Redação & Informação para a Web" *consultor em informação para a mídia digital da Petrobras *instrutor de Webwriting e Arquitetura da Informação
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